Nieuwsberichten over online folders

Jaarlijks miljarden folders in de bus

In de Volkskrant online valt op 27 mei te lezen dat nederlandse huishoudens zonder ‘nee/nee-sticker’ vorig jaar bij elkaar meer dan 12,5 miljard reclamefolders over zich uitgestort kregen. Dat is 5,9 procent meer dan het jaar ervoor.

Het budget van bedrijven was ruim 666 miljoen euro, blijkt uit cijfers die dinsdag op de Nationale Dag van de Brievenbusreclame worden gepresenteerd.

Bij een gemiddeld huishouden vallen nu iedere week 36 folders op de mat, tien meer dan vijf jaar geleden. Met als hoogtepunt december: 46 folders in een week. Lezen doen we ze wel: gemiddeld 36 minuten per week.

De meeste mensen (42 procent) bekijkt folders voor de aanbiedingen, een steeds grotere groep leest ze puur voor de ontspanning (29 procent). Jongeren relaxen vooral graag met een reclameblaadje in de hand.

Een vijfde leest folders ter oriëntatie. Acht op de tien mensen geeft aan blij te zijn wanneer er nieuwe folders door de brievenbus komen. Zestien procent van de Nederlanders is geen folder teveel, de echte liefhebber bekijkt dan ook regelmatig folders op internet.

De deskundigen zijn het er niet over eens of het maximum aantal folders al is bereikt.

Online folders leiden vaak tot aankoop

ReclamefoldersSales online maakte gisteren melding van onderzoek van E-folders.nl waaruit blijkt dat bladeren door een reclamefolder meer en meer online gebeurt. En met succes: 61 procent van de consumenten is na het laatste bezoek aan de site over gegaan tot aankoop van een product.

De resultaten tonen verder dat de online folders geregeld aanzetten tot verdere oriëntatie op een product. Respondenten geven aan naar aanleiding van de folder verdere informatie in de winkel of op de site van de winkel te zoeken.

Hoewel de online folder steeds populairder wordt, hechten veel consumenten nog steeds waarde aan het papieren equivalent. 78 Procent van de sitebezoekers bekijkt graag zowel de papieren als de online folder. Het merendeel heeft dan ook geen sticker op de brievenbus die de bezorger vertelt hun huis over te slaan. Van degenen die wel een dergelijke sticker hebben aangebracht, geeft het merendeel aan milieuvervuiling de belangrijkste reden te vinden voor het niet willen ontvangen van papieren reclamefolders.

Overigens verwacht meer dan de helft van de respondenten dat online folders over vijf jaar belangrijker zijn dan papieren folders. Dat de folders niet lang actueel blijven, is ook terug te zien in de frequentie waarin mensen online folders raadplegen. Het gros kijkt één of twee keer per week op het internet om te bepalen wat de beste aanbiedingen van het moment zijn.

Werktijd wordt ook vrijwel niet besteed aan het kijken in de reclamedragers. De beste plek om de folders door te spitten blijkt thuis te zijn. Ruim 73 procent geeft aan de digitale folder van voor tot achter te lezen.

Bron: InFeite.nl

Digitale folders bezig aan opmars

Twee op de drie Nederlanders (67%) kijken voor aanbiedingen wel eens in de digitale folder op de website van een winkelketen. Een op de drie (35%) geeft bovendien aan dat steeds vaker te doen. De digitale folder wint daarmee snel terrein, hetgeen overigens niet ten koste gaat van de brievenbusreclame. Dit alles blijkt uit een onderzoek dat Team Vier uitvoerde in het kader van de Nationale Dag van de Brievenbusreclame, waarvan Team Vier een van de belangrijkste sponsors is. In het onderzoek zijn ruim 2.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd.

Nederlanders die folders van winkelketens online bekijken, doen dat vooral omdat men de fysieke folder niet in handen heeft gekregen, omdat men online eerder op de hoogte is van de aanbiedingen en omdat de online folder altijd beschikbaar is. Vooral Ikea (25% van de ondervraagden), Mediamarkt (20%) en Kruidvat (20%) lokten in de voorbije weken veel bezoekers naar hun websites. Uit het onderzoek blijkt ook dat men heel doelgericht de website bezoekt en de koopintentie van de bezoekers groot is. Voor Kruidvat geldt bijvoorbeeld dat 8% van de bezoekers naar aanleiding van de online folder naar de winkel is getogen om de aanbieding aan te schaffen.

De meest ontvangen en bekeken folders (online en brievenbus bij elkaar genomen) zijn in de weken 19 en 20 de folders van Kruidvat (80%), Blokker (79%) en Gamma (77%).

Verantwoording

Het onderzoek is via internet uitgevoerd. Het veldwerk vond aan het einde van week 20 (2007) plaats. In totaal werden 2253 personen van 18 jaar en ouder, representatief voor de Nederlandse bevolking met een internetaansluiting, ondervraagd.

Bron: Team Vier

Kruidvat en Ikea scoren met digitale folder

AMSTERDAM - Kruidvat, Ikea en Media Markt zijn succesvol met het plaatsen van hun folder op internet. Voor Kruidvat geldt dat 8 procent van de bezoekers daadwerkelijk naar de winkel gaat om een aanbieding te kopen.

Dat bleek vandaag tijdens de Nationale Dag van de Brievenbusreclame. Het bureau Team Vier voerde voor de organisatie een uitgebreid onderzoek uit. Twee van de drie Nederlanders zegt wel eens op internet de folder van een retailer te bezoeken, één op de drie Nederlanders zegt dat bovendien steeds vaker te doen.

De belangrijkste redenen om op internet te kijken zijn de mogelijkheid hem eerder in te zien dan het gedrukte exemplaar, omdat het gedrukte exemplaar niet is bezorgd en omdat de online folder altijd beschikbaar is. Ikea (25%), Media Markt (20%) en Kruidvat (20%) lokten de meeste ondervraagden naar hun website. Veel van de bezoekers hebben daarbij een duidelijk doel voor ogen en een hoge koopbereidheid, zo blijkt uit de cijfers.

Dinsdag 22 mei 2007, ANP/Computeridee

Digitale folder wint aan terrein

AMSTELVEEN - De digitale folders wint aan terrein. Uit cijfers van marktonderzoeker Team Vier bleek dinsdag dat twee derde van de Nederlanders op websites van winkelketens de aanbiedingen bekijkt. 35 Procent van de ondervraagden gaf aan dit steeds vaker te doen.

Team Vier ondervroeg ruim 2000 Nederlanders. Het lezen van digitale folders bleek bij hen niet ten koste te gaan van de brievenbusreclame. Bijna de helft van de respondenten gaf aan graag ongeadresseerde reclame te ontvangen. Vooral Ikea, Media Markt en Kruidvat ontvangen veel bezoekers op hun websites die de digitale folder bekijken.

Dinsdag 22 mei 2007, AD

Voor de beste reizen, kijk ook eens op www.reis-vergelijken.nl